donderdag 3 februari 2011

Hanne Troonbeeckx Red Bull Air Race 2007



Hanne Troonbeeckx volgt het Red Bull Air Race-circuit op de voet. Voor VT4 brengt ze verslag uit van de wedstrijden en interviewt ze de piloten. Maar ze mocht ook zelf proeven van de gevaarlijkste sport ter wereld. 'Het is waanzinnig wat die piloten doen, super indrukwekkend.'

'Blijven ademen en niet kotsen'
Hanne Troonbeeckx wist wat te doen in Red Bull-stuntvliegtuig

Maandag landt het Red Bull Air Race-circus in Budapest. VT4 blikt vandaag eerst nog terug op de wedstrijd in het Zwitserse Interlaken. En vooral: op de loopings en kurkentrekkers die Hanne Troonbeeckx maakte aan boord van zo'n stuntvliegtuigje.

Hanne Troonbeeckx twijfelde dan ook niet toen ze werd gevraagd om zelf in zo'n vliegtuigje te stappen. 'Schrik? Eigenlijk niet. Ik wist ook niet echt wat ik kon verwachten. Ik had ze al zien vliegen ja, maar daarom weet je nog niet hoe het voelt om zelf ondersteboven te hangen.'

'Toen ik in het vliegtuigje stapte, stelde de piloot me meteen gerust. Hij zat achter me en kon me perfect in de gaten houden. Als ik mijn duimen omlaag deed, zouden we onmiddellijk terugkeren naar de luchthaven.'

Slag van de hamer

'Het was een onwaarschijnlijke vlucht. Ik heb er geen idee van hoeveel loopings we precies hebben gemaakt en hoelang ik ondersteboven heb gehangen. Ik moest me te veel concentreren: blijven ademen, naar de horizon kijken, en vooral niet kotsen.'

Het VT4-gezicht hing ongeveer tien minuutjes in de lucht. 'Het was soms heel heavy. Op een gegeven moment werd ik geconfronteerd met 6,2 G-Force. Voor de professionele piloten is dat peanuts, die gaan tot 11 G. Had mijn piloot dat met mij gedaan, dan was ik ongetwijfeld flauw gevallen.' Ter vergelijking: Formule 1-piloten gaan tot maximaal 5 G-Force.' Op een gegeven moment had ik het gehad. We hadden veel loopings gemaakt aan een gigantische snelheid. Nog een keer zou te veel zijn, dus gingen de duimen omlaag.'

En toen kreeg Hanne Troonbeeckx de slag van de hamer. 'Pas aan de grond was ik kotsmisselijk. Het heeft nog de hele dag geduurd. Maar niet dat het me zou weerhouden om het nog eens te doen.' Want schrik heeft ze niet. 'Vorige week heb ik mijn eerste parachutesprong gedaan. Dat was misschien zelfs nog spectaculairder. In het vliegtuig was de piloot baas, nu moest ik zelf actie ondernemen en springen.'

Het was voor Hanne Troonbeeckx een van de hoogtepunten van een ontzettend drukke zomer. 'Ik ben volop bezig met opnames van The Block. Mijn werk als omroepster én als presentatrice van de Red Bull Air Races erbij maken dat er geen tijd is voor vakantie. En dus ook niet om een lief te zoeken', lacht de vrijgezellin.

'Ik hoop dat ik een van de volgende keren eens mag meevliegen', lachtHanne Troonbeeckx (28). Vandaag presenteert zij op VT4 de eerste aflevering van Red Bull Air Race, een serie waarin veertien toppiloten een spectaculair hindernissenparcours in de lucht afleggen.
Afspraak in een brasserie op de Markt in Beringen, waar ze een koffie verkeerd bestelt. Ze ziet er goed uit. Designerjeans, witte chemisier met een discreet topje, Ray Ban-zonnebril, modieus polshorloge: het adjectief stijlvol is niet misplaatst.

Ze is net terug van een week Vietnam en heeft haar jetlag nog niet helemaal verwerkt, maar dat is haar nauwelijks aan te zien. Ze reisde naar het Aziatische land voor de jaarlijkse badpakkenspecial van P-magazine. 'Ik heb misschien wel vijftig muggenbeten gekregen, maar voor de rest was het een bijzonder leuke reis', zegt ze.

Hanne Troonbeeckx woont in een duplex om de hoek, maar als locatie voor de foto's stelt ze de fraaie tuin van het ouderlijke huis voor. Een foto- of filmcamera maakt haar allang niet meer nerveus. In Vlaanderen is zij een van de meest gevraagde covergirls. Nochtans beschouwt ze dat soort werk slechts als een zijstapje. Bijna drie maanden geleden tekende ze bij VT4 een nieuw contract, dat het grootste deel van haar professionele tijd in beslag neemt.

Ze combineert haar omroepwerk met de presentatie van vier programma's: The Block, Huis op Stelten, De Brekers en vanaf dit weekend Red Bull Air Race. 'Momenteel is het extreem druk, maar ik realiseer me goed dat niet iedereen zoveel kansen krijgt. Bovendien kan het met een mediacarrière vlug afgelopen zijn. Daarom zie ik er absoluut niet tegenop om hard te werken', benadrukt ze.

Ken jij iets van stuntvliegen?

Hanne Troonbeeckx: 'Nee, maar van het technische aspect van Red Bull Air Race hoef ik me niets aan te trekken. Ik doe de introotjes en probeer vooral de sfeer weer te geven. Ik stel ook vragen aan de piloten. Jammer dat er geen Belg bij is, maar de aanwezigheid van een Nederlandse piloot maakt dat een beetje goed. Ik vond de eerste proef in ieder geval heel spannend. De piloten moeten zo ingewikkeld mogelijke manoeuvres uitvoeren en halen snelheden van meer dan vierhonderd kilometer per uur. Ik kijk al uit naar de volgende proef in Marokko.'

Je andere programma's hebben alledrie iets te maken met huizen. Je zou bijna gaan denken dat je voorbestemd was, want je vader is actief in de bouw- en vastgoedsector.

'Dat hebben ze mij al vaak gezegd. (lacht) Nee hoor, het is gewoon toeval. Ik doe deze programma's omdat ik ze gewoon heel leuk vind. The Block is spannend en vaak ook emotioneel omdat er voor de kandidaten nogal wat op het spel staat. Daarbij komt dat we met een keitoffe ploeg werken. Mijn medepresentator Hans Otten is meestal te laat op de opnameset, maar dat maakt hij ruimschoots goed met zijn maffe uitspraken. Huis op Stelten is iets helemaal anders. De stress van The Block is ver weg. Kinderen krijgen vrij spel om een woning overhoop te halen en beleven daarbij het grootste plezier. Voor De Brekers ben ik zelf naar gedelegeerd bestuurder Ricus Jansegers gestapt. Hij zag me glunderen toen ik hem vroeg of ik de presentatie mocht doen. Die verbouwingen zijn helemaal mijn ding.'

Ben je zelf ook een verbouwtype?

Hanne Troonbeeckx: 'Niet in de strikte zin van het woord, maar ik ben heel graag bezig met de inrichting van mijn flat. Elke maand is er wel iets dat ik verander en als ik ga winkelen, kom ik altijd in een winkel van Ikea of Habitat terecht. Ik hou van warmte en gezelligheid. Daarom haat ik grijs. Heb je op tv het huis van Ilse Demeulemeester al gezien? Of ken je de interieurs van Flamant? Dat is de stijl waar ik van hou. Ik zie graag strak, maar niet om er zelf in te wonen. Binnen enkele jaren zie ik me een huis bouwen of verbouwen, maar voorlopig blijf ik in Beringen.'

'Mijn sociaal leven wordt er wat door belemmerd, omdat mijn vriendenkring verspreid is over het hele land. Toch denk ik er nog niet aan om te verhuizen. Het is hier zo rustig. 's Morgens zet ik het venster van mijn slaapkamer open om de kippen en de haan van mijn buurman te horen. Trouwens, sinds de geboorte van de tweeling van mijn zus vind ik het nog moeilijker om Beringen te verlaten. Ik zie haar graag bezig met die twee castars. Ze heeft de handen meer dan vol, maar ze gaat helemaal op in het moederschap. Zij is een keigoede mama. Zij kan die kindjes zo blij maken. Door haar weet ik dat ik ook kinderen wil.'

Dat kun je niet combineren met je carrière.

Hanne Troonbeeckx: 'Dat is waar. Voorlopig geef ik mijn tv-carrière voorrang. Als tiener ben ik bijna nooit uitgegaan. Daarom wil ik nu nog even mijn ding kunnen doen, maar binnen een jaar of vier ben ik er wel klaar voor, denk ik. Dan ben ik nog altijd maar 32.'

Droomde jij in je jeugd van een carrière in de media?

'Nee, helemaal niet. Ik studeerde boekhouden en werkte drie jaar in het bouwbedrijf van mijn vader, maar dat was niet wat ik wilde. Toevallig zag mijn vader dat er bij VTM een vacature was voor een omroepster. Ik schreef me in, maar verwachtte er niet veel van. Tot mijn verbazing werd ik gekozen uit zevenhonderd kandidaten.'

Je bleef maar een jaar bij VTM.

Hanne Troonbeeckx: 'In het begin was ik superblij, maar na een tijdje voelde ik me niet meer gelukkig. Ik had de indruk dat mijn bazen dachten dat ik als onervaren meisje van 24 evenveel moest kunnen als mijn oudere collega's. Ik volgde lessen om mijn uitspraak, cameratechniek en zo te verbeteren, maar ik boekte blijkbaar niet snel genoeg vooruitgang. Bovendien moest ik die strontdure cursussen zelf betalen, terwijl ik mijn coach niet eens zelf mocht kiezen. Begrijp me niet verkeerd: ik heb helemaal geen rancune tegenover VTM, maar ik had niet het gevoel dat ik er mezelf kon zijn.'

Voor duizenden Vlaamse en ook Nederlandse mannen ben je een babe. Heb je er geen moeite mee dat zij je uitsluitend op je uiterlijke kwaliteiten beoordelen?

Hanne Troonbeeckx: 'Ik kan niet zeggen dat het me koud laat wat men over me denkt. Wie ben ik in de ogen van die mensen? Ik ben heel vaak bezig met die vraag. Dan kun je je natuurlijk de vraag stellen: waarom doet ze dan modellenwerk? Mijn antwoord is eenvoudig: omdat het totaal iets anders is dan tv-werk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik me nooit bloot in lingerie zal laten fotograferen. Verder dan bikini ga ik niet.'

Onlangs werd je via de website Alstublieft Hanne! gevraagd om je borsten te tonen. Schrok je daar niet van?

Hanne Troonbeeckx: 'Op een ochtend kreeg ik een telefoontje van iemand van Studio Brussel. Die man zei me doodleuk dat hij duizend Vlamingen zocht om een petitie te ondertekenen met de bedoeling dat ik naakt foto's van mijn borsten zou tonen. Ik was eerst sprakeloos. Zijn er nu echt mensen bezig met mijn borsten? Dat was de eerste vraag die in me opkwam. Ik antwoordde dat zelfs honderdduizend handtekeningen me niet konden overtuigen om mijn tetten te tonen. De reactie van de initiatiefnemers was heel sportief. Ze zeiden dat ze respect toonden voor mijn beslissing en wensten me nog het allerbeste. Ik heb die mensen een e-mail teruggestuurd met de melding dat ik het wel grappig vond, maar dat ik echt niet op hun verzoek kon ingaan. Mijn borsten blijven voorlopig prive'

Welk beeld hebben mensen van je, denk je?

Hanne Troonbeeckx: 'Ik weet het niet. Ik voel me gewoon Hanne, helemaal niet speciaal. Ik voel me ook absoluut geen BV-type. Op societyfeestjes zie je me niet zo vaak, tenzij ik vrienden kan meenemen.'

Welk facet van jezelf zou je nog eens voor een breed publiek willen tonen?

'Ik zou ooit een boek willen schrijven. Ik ben nog jong, maar door te reizen en mensen te ontmoeten heb ik in mijn leven al veel geleerd. Ik heb risico's genomen, in de put gezeten. Ik ga al maanden naar een mental coach, Kathie. Gewoon omdat ik wil leren hoe ik nog sterker in mijn schoenen kan staan of hoe ik beter kan omgaan met bepaalde situaties. Dankzij haar kijk ik veel positiever naar het leven.'

'Als ik al die ervaringen ooit opschrijf, kunnen anderen er misschien wat van leren. Sommige dingen lijken heel eenvoudig, maar vaak zie je ze niet.'

Je leidt een leven dat duizenden andere meisjes je benijden. Heb je nooit schrik dat het plots allemaal voorbij kan zijn?

Hanne Troonbeeckx: 'Ik zei het al: ik realiseer me goed dat een mediacarrière vluchtig is. Kijk naar Martine Prenen, Gerty Christoffels en nog enkele anderen. Plots werden ze om een of andere reden opzijgezet. Ik tekende zopas een contract voor drie jaar. Daarna kan het gedaan zijn. Daarom grijp ik de kansen die ik krijg.'

'In het najaar mag ik met VT4 op Temptation Cruise. Het is een cruise naar de Caraïben waarvoor iedereen mag inschrijven. Dat is zo een van die leuke extraatjes. Nogmaals, ik ben heel gelukkig bij VT4.'

Tot slot: toen jouw vader voorzitter was van Racing Genk, supporterde je voor zijn club. Doe je dat nog altijd?

Hanne Troonbeeckx: 'Ik ben al enkele jaren niet meer gaan kijken. Paasmaandag was ik voor een fietshappening van VT4 in het Fenixstadion. Toen ik op de tribunes stond, dacht ik met een klein beetje heimwee terug aan de goede oude tijd.'




Geen opmerkingen:

Een reactie posten